آمريكا و اتحاديه اروپا در انديشه حمله نظامی به ليبی

یک مقام بلند پایه پنتاگون به «سی.ان.ان» گفت : آمریکا برای ارسال نیرو به لیبی برای کمک به مردم و جلوگیری از کشتار جمعی مردم آماده می شود! …

این مقام بلند پایه که تمایلی به افشای نام خود نداشت افزود : اکنون تنها به گزینه نظامی می اندیشیم زیرا وضعیت لیبی نشان می دهد که دیپلماسی راه به جائی نمی برد.
وی افزود : اکنون باید رئیس جمهور تصمیم نهایی را صادر کند زیرا آمریکایی های ساکن لیبی و همچنین منافع آمریکا در لیبی در معرض خطر هستند و مرذم لیبی نیز دچار نسل کشی شده اند.
  موضع گیری این مقام آمریکایی در حالی صورت می گیرد که واشینگتن پس از یک هفته خونریزی وحشیانه «قذافی» در برابر وی موضع گرفته و خواهان توقف این اقدامات شد.
«سی.ان.ان» می افزاید : تا کنون دستور اعزام نیروی نظامی به لیبی صادر نشده زیرا برخی مقامات پنتاگون براین باورند که چنانچه نیروی نظامی به لیبی اعزام شود «قذافی» حوزه جنگ با مردم را گسترش خواهد و به بهانه دخالت نیروهای خارجی به سرکوب شدیدتر مردم خواهد پرداخت .

در همین حال، «رویترز» نیز نوشت : اتحادیه اروپایی در حال بررسی امکان اعزام نیرو به لیبی است .

«ویلیام هیگ»،  وزیر دفاع انگلیس نیز گفت: با مقامات ناتو مذاکراتی را انجام داده ایم و شیوه های ارسال نیروی نظامی به لیبی را بررسی کرده ایم .

وی تاکید کرد : هدف اعزام نیرو به لیبی حفظ مناقع اروپا در این کشور و انتقال اتباع اروپایی از لیبی است و نیروهای نظامی در امور دیگری دخالت نخواهند کرد ضمن اینکه ناتو نگران هدف قرار گرفتن نیروهای خود در لیبی توسط نظامیان هوادار «قذافی» نیز هست و این موضوع مشکل اصلی ناتو بشمار می رود.

همچنین «دیوید کامرون»، نخست وزیر انگلیس نیز گفت : باید هرچه سریع تر اتباع اروپا از لیبی خارج شوند زیرا تمامی ارتباطات این افراد با خانواده هایشان قطع شده است.
  اما در همین حال یک سیاستمدار لیبیایی با انتقاد از سکوت مجامع بین المللی در قبال جنایت هایی که «قذافی» در حق مردم مرتکب می شود ، خاطر نشان کرد: ملت لیبی با دخالت نظامی بین المللی در این کشور موافق نیست ؛ زیرا خود به تنهایی قادر است علیه «قذافی» به پیروزی برسد.
"محمد فایز جبریل" از سیاستمداران مخالف دولت لیبی در گفت و گو با شبکه خبری العالم اظهار داشت: قذافی وارد فاز اجرای تهدیدهای خود شده و برای این کار مزدورانی را از چاد و دیگر کشورهای آفریقایی اجیر کرده و آن ها را به شهرهای مختلف لیبی آورده است.
  وی از "ادریس دبی" رییس جمهور چاد خواست جلوی مزدور گیری «قذافی» از این کشور را بگیرد و در این زمینه مسوولیت پذیرانه عمل کند تا امکان برقراری روابط بهتر میان دو کشور در آینده فراهم شود.   جبریل سپس با انتقاد از سکوت کشورهای عربی در قبال آنچه در لیبی اتفاق می افتد ، گفت: آن ها برای متوقف کردن جنایت های این جلاد در حق ملت لیبی هیچ اقدامی نمی کنند.   وی افزود: جامعه جهانی ناچار خواهد شد اقداماتی جدی در قبال حوادث لیبی و جنایت های رژیم حاکم بر این کشور اتخاذ کنند، آن گاه هرگونه پشتیبانی از قذافی و عواملش را ممنوع کند و آن ها را به طور روشنی محکوم کرده، به دادگاه های جنایی تحویل دهند.   این سیاستمدار لیبیایی خاطر نشان کرد: ملت لیبی هیچ گونه دخالت نظامی خارجی در این کشور را نمی پذیرد زیرا انقلابیون قادر به محقق ساختن پیروزی ضد قذافی هستند.   جبریل در پایان سخنرانی اخیر «قذافی» را سست ترین سخنرانی وی در تاریخ 42 ساله حکومتش بر لیبی ارزیابی کرد و گفت: او از سیاست سرکوب و کشتار ملت استفاده کرد و لذا باید او را رییس باندی جنایتکار دانست.

منبع : تابناک

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا